Urmare a mai multor cauze, elementele structurale ale cladirilor sunt supuse unor solicitari si incarcari interne. Uneori magnitudinea acestor solicitari este prea mare pentru a fi ignorata.

Miscarile de dilatatie si contractie, diferenta de structura a solului pe care este amplasata constructia, miscarile seismice si sarcina provocata de vant, toate acestea putand determina slabirea rezistentei cladirii.
Pentru a preveni aceste presiuni si solicitari interne suplimentare, in unele cazuri este necesara delimitarea constructiei in mai multe zone, astfel ca fiecare zona sa fie supusa unor tensiuni si solicitari de mai mica intensitate. Aceasta delimitare a constructiei se realizeaza prin crearea unui rost de dilatatie care incepe de la fundatia cladirii si se termina la acoperis, traversand toate nivelurile cladirii: pardoseli, pereti, tavane.

Rostul de dilatatie trebuie determinat in urma unor calcule statice si dinamice facute de ingineri specialisti in structuri. Pe baza unor astfel de calcule, se determina amploarea prevazuta a miscarii structurii si se alege latimea rostului de dilatatie capabil sa absoarba aceasta miscare.

Locatia optima a rostului de dilatatie este de asemeni determinata de ingineri specialisti in structuri, prin luarea in calcul a diverse criterii. De exemplu, daca cladirea este alcatuita din blocuri de diferite dimensiuni, atunci rostul de dilatatie trebuie proiectat pentru a separa aceste blocuri. In cazul in care lungimea cladirii este mai mare de o anumita valoare specificata in standarde, atunci este necesara crearea de rosturi de dilatatie pentru a diviza lungimea cladirii in mai multe zone mai mici.

Cladirile care necesita  crearea unor rosturi de dilatatie sunt centrele comerciale, spitalele, institutiile de invatamant, parcarile, cladirile de birouri, fabricile etc.

Un profil de dilatatie este un profil special, realizat din aluminiu sau otel, care este utilizat pentru a acoperi rosturile de dilatatie, permitand deplasarea blocurilor din care sunt alcatuite constructiile, fara a deteriora stratul de beton sau materialul de acoperire a acestuia. De obicei, profilul de dilatatie este prevazut cu insertii din cauciuc.

In cazul in care nu se utilizeaza profile de dilatatie sau daca se utilizeaza profile de dilatatie neadecvate, pot aparea crapaturi si fisuri la suprafata materialului de finisaj sau la marginile acestuia. De cele mai multe ori, repararea acestor neajunsuri si utilizarea profilului de dilatatie corect costa mult mai mult decat utilizarea de la bun inceput a unui profil de dilatatie corespunzator si intarzie punerea in functiune a imobilului.

Date tehnice

  • Profilele de dilatatie, produse in conformitate cu standardele ISO 9001 si normele DIN, sunt rezistente la frictiuni si presiune. Sunt fabricate din aliaj de aluminiu de tip ALGMSI 0.5/F22.
  • Sectiunile tehnice ale profilelor sunt realizate pe baza unor calcule de energie statica, in functie de tipul de trafic.
  • Insertiile profilelelor de dilatatie pentru pardoseala sunt realizate din cauciuc de tip EPDM – cele de culoare neagra sau din cauciuc termoplastic – pentru gri si alte culori. Aceste insertii sunt rezistente la frecari si frictiuni, la actiunea substantelor chimice si nu se uzeaza usor. Insertiile profilelor de dilatatie pentru pereti sunt produse din cauciuc de tip EPDM sau termoplastic, rezistent la umezeala.
  • Profilele de dilatatie se instaleaza usor, pe pardoseala sau pereti, cu ajutorul diblurilor din PVC si holzsuruburilor metalice. Profilele de dilatatie pentru trafic intens se fixeaza cu bolturi din otel.
  • Cele peste 200 de modele de profile de dilatatie acopera rosturi cu latimi diverse: de la 10 mm pana la 400 mm. Fiecare profil de dilatatie are o varianta pentru instalarea pe colt.
  • Pe langa profilele de dilatatie pentru trafic intens, exista si profile de dilatatie pentru zonele cu risc seismic.